Saint Lucia - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Annemarie en Bram - WaarBenJij.nu Saint Lucia - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Annemarie en Bram - WaarBenJij.nu

Saint Lucia

Blijf op de hoogte en volg Annemarie en Bram

10 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Durban

Na een rustige grensovergang stonden we gistermiddag weer in Zuid Afrika. In Swaziland was erg veel politie op de been, we hebben zelfs even gevraagd waarom, maar konden uit het antwoord alleen opmaken dat het iets met de koning te maken had. We moesten nog een paar uur rijden naar de kust. De omgeving werd steeds groener (“kijk, ze hebben hier groene bermen”). Saint Lucia is een kustplaatsje dat vooral veel toeristen aantrekt. Gelukkig is het nu vrij rustig. Mensen komen hier niet alleen voor de stranden, maar vooral ook omdat het stadje compleet wordt omgeven door Isimangaliso Wetlands Park, een Unesco World Heritage Site. Dat is uniek en ook te merken op straat. Het gebied rondom Saint Lucia wordt hier wetlands genoemd en bestaat uit bossen, grasland, moerassen en soms jungle-achtige begroeiing. Een aantal meren maakt het geheel af en vormt een fantastisch mooi en afwisselend landschap. Uiteraard komen hier ook de nodige dieren voor en vooral voor krokodillen en nijlpaarden word je hier veelvuldig gewaarschuwd. Nijlpaarden struinen regelmatig door de straten van Saint Lucia. Je moet ervoor uitkijken, maar mens en dier schijnen hier best goed naast elkaar te leven. Ook apen en eekhoorns zijn veelvuldig aanwezig. We hebben hier een huisje, ze noemen het een unit, dat bestaat uit twee slaapkamers, een keuken, woonkamer en een badkamer. Echt fijn na onze uitpuilende backpackers in Swaziland. Elke unit heeft een eigen oprit met naambordje erboven. Boven die van ons staat in krijt netjes “Swierz” geschreven. Na een eerste blik in het huisje te hebben geworpen, troffen we er een vogeltje aan. Die moest dus eerst gevangen en vrijgelaten worden (door mij, terwijl Bram zich schuilhield achter de koelkast). In alle rust de rest van de dag doorgebracht.
In de twee dagen dat we hier waren hebben we gewandeld, zijn we het park doorgereden en hebben we koffie gedronken bij een cafeetje waar ze echte koffie verkopen (in plaats van de oploskoffie die je hier overal krijgt). Ook zijn we gaan kijken bij een cheese farm, waar behalve lekkere kaas ook hele schattige baby geitjes waren die maar al te graag met ons wilden spelen. Donderdag 9 augustus is het hier Women's Day en voor veel mensen geldt dat ze een lang weekend hebben. De kustplaatsen stromen dan vol, helemaal nu het in het binnenland koud is. Dat is helemaal een hot item (of moet ik cold item zeggen?) momenteel; kou en sneeuw in Zuid Afrika. Verhalen op de radio over auto's die vast komen te zitten omdat er en halve meter sneeuw op de weg ligt. Vooral in de hoger gelegen gebieden is het erg koud, maar het weerbericht zegt dat ook Kaapstad en omgeving met sneeuw te maken kunnen krijgen. Dus heb je een paar dagen vrij, dan ga je naar de kust waar je nog gewoon in een korte broek kunt rondlopen. Wij gaan donderdag echter naar Durban. We wilden eerst naar Clarens gaan, dat ligt iets ten noorden van de Drakensbergen, maar daar is het dus koud en gaan we nu pas zondag naartoe. Durban staat bekend om zijn milde klimaat, temperaturen dalen er eigenlijk nooit onder de tien graden, ook 's nachts niet.
Het was vreemd om over de snelweg naar Durban te rijden met de airco aan en te luisteren naar de berichten over sneeuw een paar honderd kilometer verderop. In Durban hadden we in eerste instantie een guesthouse geboekt, maar daar aangekomen bleek dat echt niet bij ons te passen. De eigenaren hadden in een soort schuur/garage een aantal muren geplaatst en in elk kamertje (hokje) stapelbedden gezet. We konden onze koffer open maken in onze 'kamer' maar dan pasten we er zelf niet meer bij in. Dus we zijn in allerijl op zoek gegaan naar een ander adres en zitten nu in een kamer waar we om het bed heen kunnen lopen, hoera! Een stuk netter en frisser. We weten nog niet zo goed wat hier in Durban gaan doen, maar het is een enorme stad, dus we gaan ons vast vermaken!

• 13 Augustus 2012 - 11:55

Ingeborg:

Nou, nou Bram....bang voor een vogeltje?? Dat had ik nou echt niet achter je gezocht.
    Superleuk om de verhalen weer te lezen. We hebben dit weekend jullie kaartje gehad. Micha was helemaal wild van alle dieren. Misschien dus toch een idee voor volgend jaar...
    Geniet nog even van de laatste week en we zien jullie snel.