Nog steedsin San Cristobal de Las Casas - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Annemarie en Bram - WaarBenJij.nu Nog steedsin San Cristobal de Las Casas - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Annemarie en Bram - WaarBenJij.nu

Nog steedsin San Cristobal de Las Casas

Door: Annemarie en Bram

Blijf op de hoogte en volg Annemarie en Bram

15 Juli 2009 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hier weer eens een berichtje van ons. We zitten nog steeds in San Cristobal de Las Casas. We waren eigenlijk van plan om door te reizen naar Palenque, maar de trip daar naartoe wordt hier veel als dag-excursie aangeboden. Dit kwam ons in onze reisroute mooi uit, dus zijn we gisteren naar Palenque gegaan. Om 6 uur werden we opgehaald en gingen we eerst naar de watervallen van Agua Azul. Hier een beetje gepoedeld en mooie plaatjes geschoten. Daarna door naar de watervallen van Misol-Ha. Hier kun je niet zwemmen, maar het is wel erg mooi om er rond te lopen. We gingen van zo'n 2000m naar 80m (daar ligt Palenque), dus die watervallen kwamen met een behoorlijke kracht naar beneden. De route bestond trouwens ook alleen maar uit bochten en de reis van San Cristobal naar Palenque duurde 5 uur. En de terugweg ook weer... Pittig, maar dit keer hadden we pilletjes gekocht en het was natuurlijk overdag, dus dat scheelde ook.
Palenque is een groot Maya-tempelcomplex midden in de jungle. Het is heel anders dan al die tempels die we in Azie hebben gezien, alhoewel we hier minder van onder de indruk waren. Dit complex is door de Maya's gebouwd en door een man genaamd Pakal groot gemaakt. Dit alles speelde zich zo'n 600 jaar voor Christus af.

We blijven nog een paar dagen hier in San Cristobal, want het is een erg leuk plaatsje en er is hier genoeg te doen en te zien. San Cristobal ligt in de provincie Chiapas, dit is de armste provincie van Mexcio en hier wonen ook de Zapatisten, de rebelse afscheidingsbeweging.
We hebben ook al kennis gemaakt met een van de inheemse volkeren hier, namelijk de Tzotzil indianen. Zij wonen in en rondom San Juan Chamula en daar zijn we zondag te paard naartoe gegaan. Dit voelen we overigens nu nog... Op zondag is er markt waar veel mensen hun waren verkopen. Ze zagen er spectaculair uit met schapenbondjes als rok of trui en mooie versierde vesten. We hebben er de plaatselijke kerk bezocht. De bewoners van Chamula hebben een soort mix gemaakt van hun eigen inheemse geloof en het katholieke geloof. De kerk ziet er aan de buitenkant nog redelijk gewoon uit, maar binnen lagen er allemaal dennennaalden op de grond, er stonden allemaal poppen tegen de muren en de mensen zaten op de grond te bidden rondom kaarsjes die ze aangestoken hadden. Sommige mensen hadden een kip geofferd, die hadden ze naast zich liggen en veel mensen hadden ook eieren bij zich. Deze zien zij als helend.
De terugweg te paard was weer erg mooi, heuvel op, heuvel af. De paarden waren meer pony's, Bram had net die ene die niet vooruit te branden was! En hij hinnikte de hele tijd naar zijn 'chica' die een stuk achter ons liep! We hebben nog een stukje gedraafd, erg leuk om weer eens te doen.
Hasta luego!

• 15 Juli 2009 - 18:45

Betty-Sue:

Klinkt als een leuk plaatsje, vooral met dat stoffenwinkeltje, haha!
    Hoe is t daar met de griep?
    Hier gaat alles prima, het weer is ook weer een stuk beter!
    Enjoy!
    x

• 15 Juli 2009 - 19:43

Bea En Claudius:

Hallo Annemarie en Bram,
    Ziet er allemaal prachtig uit jullie reis. B&C moesten de eerste dagen wel een beetje wennen, ze aten ook niet zo veel, maar dat wordt nu ruimschoots goedgemaakt. Ze kijken nieuwsgierig rond als een kat voorbij loopt, "lezen"de krant, en slepen met "de wc"door het hok, of te wel ze doen het wel goed.
    Veel plezier
    Groet
    Corrie

• 17 Juli 2009 - 13:44

Koen En Maran:

Haha, jullie hebben het zo te horen erg naar jullie zin! De foto's zien er ook erg mooi uit.

Wat was er minder mooi aan deze tempels dan die in Azie?

Veel plezier nog en geniet er van... De kippen hebben afgelopen dagen in ieder geval genoeg te eten gehad ;)

Groetjes