Khama Rhino Sanctuary zonder neushoorns... - Reisverslag uit Serowe, Botswana van Annemarie en Bram - WaarBenJij.nu Khama Rhino Sanctuary zonder neushoorns... - Reisverslag uit Serowe, Botswana van Annemarie en Bram - WaarBenJij.nu

Khama Rhino Sanctuary zonder neushoorns...

Blijf op de hoogte en volg Annemarie en Bram

30 Juli 2012 | Botswana, Serowe

Ondertussen zijn we al enkele dagen in de wildernis en kamperen we er lustig op los. 's Ochtends een pannetje water koken voor een kopje thee, aan het einde van de middag hout sprokkelen en een kampvuurtje bouwen en 's avonds koukleumen in de tent; het hoort er allemaal bij. Het is hier echt afgelegen, we zien nauwelijks mensen overdag en de kampeerplekken liggen zover van elkaar vandaan dat je 's avonds nauwelijks het kampvuur van de buurman ziet. Wij kunnen met onze auto niet het park in, dus zijn we vanmorgen met een 'nature walk' meegegaan. Om zes uur ging de wekker en om half zeven stonden we kleumend buiten onze tent te wachten op de gidsen. Het bleek een privé trip te worden, wij waren de enigen die ervoor kozen om in de bijna vrieskou een eind te gaan sjouwen door het mulle zand. De gidsen leken ons ook niet helemaal goed wijs te vinden. Eerst werden we met een open safari jeep naar de 'pannen' gebracht, een serie open vlaktes waar veel dieren te vinden zijn. Onze neuzen vroren er bijna af tijdens dit ritje!
We stapten uit en gingen te voet verder. Onze gidsen vertelden ons het een en ander over de planten en dieren in het park. Wat planten betreft was de boodschap dat er nu in de winter weinig te zien valt en dat we over zes maanden maar terug moeten komen om de prachtige bloemenzee te bewonderen. Droog en dor is het inderdaad, maar ik denk toch dat deze periode onze voorkeur heeft boven onweersbuien, temperaturen van ruim veertig graden, overstromingen en overal (malaria)muggen... Dus voor de planten hoefden we het niet te doen. De dieren dan maar: een groepje zebra's, een kudde springbokjes, hier en daar een struisvogel, en dat was het dan wel zo ongeveer. En toch was het zeer geslaagd vonden wij. Een prachtige zonsopkomst, die de omgeving in een prachtig licht zette en die ons ook nog eens zeer aangenaam verwarmde. Leuke feitjes over allerlei dieren en hun holen en uitwerpselen (waaronder graven in oude neushoorn mest; de gids dan, wij niet). En ook nog eens van de gebaande paden af mogen rondlopen om alles van dichtbij te bekijken. Hadden we ons ingeschreven voor een gamedrive dan waren we rondgereden in een safari jeep en hadden we alles van grote afstand, delend met een boel andere mensen, moeten bekijken. Nu niet. Het was dus erg geslaagd!
Na terugkomst op de camping ontbeten en weinig meer gedaan. 's Middags naar het restaurant gereden en daar een pizza gegeten. Deze opgegeten met uitzicht op een waterpoel waar toevallig een paar prachtige gemsbokken en waterbokken hun dorst aan het lessen waren.
Toen we terug kwamen op onze kampeerplek ging de zon al bijna onder. Nog net zagen we vier kudu's achter onze tent door de bosjes lopen. Ze leken ons helemaal niet op te merken, geweldig!
Na zonsondergang is het hier aardedonker en kunnen we niet zoveel meer doen. Dus we liggen er steeds op tijd in.
Morgen breken we de boel op en gaan we naar Gweta om daar de zoutpannen te bezoeken.